Vet du inte vad du ska ta fram för innehåll till ditt företags sociala medier? Här har vi sammanställt 50 konkreta tips och exempel på innehåll och teman som ditt företag kan inspireras av eller kopiera rakt av!
1. Dela delar av era blogginlägg eller informera om inläggen och att ni har en företagsblogg där man kan läsa mer.
2. Bjud på era kunskaper i korta format som ”topp tre bästa tipsen inom..”, ”så här gör du..” eller ”kom igång med..”.
3. Visa upp er företagskultur. På så sätt stärker ni ert varumärke och image och kan dessutom locka potentiella samarbetspartners, kunder och framförallt medarbetare som gillar hur ni arbetar.
4. Skapa innehåll kring olika temadagar. Det kan vara antingen rent underhållande innehåll (t.ex. vem kan äta flest semlor på semledagen) eller så kan ni bjuda på information eller kunskap inom området.
5. Berätta om företagets vision och värdegrund – varför går ni till jobbet varje dag och vad jobbar ni för? Vad är ert varför?
6. Nöjda kunder är en av de största tillgångarna ett företag kan ha och de borde därför lyftas oftare i marknadsföringssyfte. Be era kunder återberätta om deras upplevelse av ert företags produkter och tjänster eller dela med er av nöjda-kunder-citat.
7. Skapa en film där ni presenterar era produkter eller tjänster.
8. Ta med läsaren bakom kulisserna – vad händer en vanlig dag på kontoret? Gärna i filmformat men det går såklart även att dela en eller flera bilder.
9. Händer något nytt hos er? Kanske släpper ni en ny produkt eller tjänst? Detta är perfekt att skapa innehåll kring både inför själva releasen och samma dag som nyheten släpps. Bygg gärna upp en hype!
10. Lyft ert nyhetsbrev och uppmana läsaren till att prenumerera på det. (Här kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev 🙂 )
11. Presentera företagets anställda en och en. Låt dem presentera sig utifrån samma typ av frågor och ha gärna med en specialare bland frågorna – t.ex. ”vilken är din superkraft?”
12. Dela med er av era omvärldsbevakningar – vad ser ni för trender, förändringar och möjligheter som kommer påverka er bransch och era kunder?
13. Presentera era samarbetspartners. Det kan vara i form av en kort företagspresentation med logga, en bild på deras kontaktperson, en bild från ett gemensamt möte ni har haft eller ett inlägg där ni berättar vad ert samarbete kommer handla om.
14. Har ditt företag en egen podd eller finns det poddar som tar upp intressanta saker och frågor som ni jobbar med? Informera om dessa!
15. Låt de anställda ansvara för kontot under en dag eller en vecka och berätta mer om deras arbetsuppgifter och hur de upplever företaget.
16. Gör en FAQ och svara på de vanligaste frågorna ni får om er och era produkter/tjänster.
17. Ha ett återkommande tema som publiceras veckovis eller månadsvis. Exempelvis ”veckans tips” eller ”månadens medarbetare”.
18. Om ni jobbar med produkter – skapa en instruktionsfilm eller en ”unwrapping”/”unboxing”-film.
19. Ha en challenge där ni uppmanar eller utmanar era läsare att göra något. Gärna något som är bra.
20. Vad står på schemat i veckan? Dela en typisk arbetsvecka och vad som står på agendan.
21. Dela med er av ert företags finansiella resultat i samband med exempelvis årsredovisningen.
22. Har ert företag e-böcker, whitepapers eller annat innehåll som man kan ladda ned på er hemsida? Länka dit!
23. Ska ni nyanställa? Ta fram an anpassad annons till era sociala medier där ni skapar intresse för jobbet och ert företag.
24. Informera om nyheter inom branschen.
25. Dela en klassisk TBT / Throw Back Thursday och vad ni gjorde en torsdag för exempelvis ett år sedan.
26. Dela med er av eventuella samhällsengagemang. Det kan en välgörenhetsinsats, sponsring av det lokala idrottslaget eller
27. Bjud på ett citat – det kan vara något som någon av de anställda har sagt eller några väl valda ord från en mer välkänd person
28. Dela bilder från era företagsevent. Det kan vara allt ifrån kundevent, firmafesten (med vissa restriktioner) till olika aktiviteter ni utför.
29. Be era mottagare svara på en specifik fråga: ”tycker du si eller så?”
30. Bjud på rolig statistik så som en sammanställning av hur många koppar kaffe respektive te era medarbetare har druckit det senaste året, hur många kunder ni har hjälpt eller hur många gånger ni har uppmärksammats i media.
31. Visa vilka förmåner man har som anställd på ditt företag. Kanske får man gå på massage på arbetstid, får träffa en coach, har en extra förmånlig föräldraledighetspolicy eller så ingår lunchen på jobbet. Visa detta – det stärker ert arbetsgivarvarumärke.
32. Anordna en tävling. Tänk bara på hur du formulerar dig så att det inte bryter mot exempelvis lotterilagen.
33. Ställ frågor till mottagaren och uppmana till interaktion. ”Vad tycker du om detta”, ”hur hade du gjort”, ”föredrar du X eller Y”.
34. Tycker ni att någon annan i branschen har gjort något bra? Lyft dem! Skriv det i ett inlägg och passa även på att förklara vad de gjorde bra och varför.
35. Berätta om ett lyckat kundprojekt och varför det blev så bra som det blev.
36. ..Våga även berätta om en satsning eller ett projekt som blev mindre bra. Bjud på er och var transparenta! Kanske kan någon annan lära sig av era misstag eller om inte annat så visar ni att ni har fötterna på jorden.
37. Förklara ett ord eller begrepp som ofta används av er eller inom er bransch.
38. Skapa filmer där ni kort svarar på frågor om er, ert företag eller era produkter/tjänster.
39. Trendspana och rapportera eller spekulera i vad ni tror kommer hända.
40. Har företaget något att fira? Berätta det! Delad glädje är dubbel glädje och det ger dels en positiv bild av företaget samtidigt som ni får chansen att skryta om era bedrifter.
41. Lyft fram viktiga historiska händelser och milstolpar inom företaget.
42. Skapa ”visste du att”-inlägg om allt ifrån något som handlar om ert företag till ett ämne som berör något ni jobbar med.
43. Utgå från ett ämne som engagerar er målgrupp och hitta en vinkling där ert företag kan skapa relevant innehåll.
44. Berätta om ert hållbarhets- och CSR-arbete hur ni tänker kring denna typ av frågor.
45. Använd er av användargenererat innehåll. Få era kunder och andra att skapa och dela innehåll som ni kan återanvända. Detta görs enkelt genom att uppmana dem att använda en viss #hashtag och att ni sedan kollar igenom den löpande och stämmer av om ni får dela inlägg som ni vill använda.
46. Dela med er av ett pågående projekt och uppdrag.
47. Berätta om en förändring som har skett hos er eller i branschen – ”hur var det då och hur ser det ut nu”.
48. Fota eller filma er arbetsplats och visa hur det ser ut.
49. Dela ert företags story. När och hur startade företaget? Varför? Vad driver er? Vad vill ni uppnå? Hur ser det ut nu?
50. Dela läsvärda artiklar och rapporter – både era egna och andras.
Alla tips passar inte för alla företag men vi hoppas du har fått några nya idéer och att du hittar några godbitar att kopiera rakt av!
Vill du ha hjälp med att fastställa vad ditt företag ska fokusera på för innehåll i era sociala medier? Vi erbjuder både rådgivning, konsultation, utbildning och workshops och hjälper gärna er att komma igång. Kontakta oss så berättar vi mer!
Vill du ha ytterligare tips inom marknadsföring? Registrera dig för vårt nyhetsbrev där vi bjuder på marknadsföringstips och aktuell information och erbjudanden från oss! Vi informerar även om när vi har lagt upp nya tips här på hemsidan.