Kundcase: Hantering av sociala medier

Moheda Toffeln, eller Moheda som de numera kallas, är ett familjeföretag som har producerat träskor i samhället Moheda sedan 1860. Addli har haft förmånen att hjälpa Moheda att utveckla deras digitala marknadsföring. I arbetet har en rad olika insatser genomfört och hanteringen och utvecklingen av Mohedas Instagram-kontot har varit ett av dem.

Vi har bland annat tagit fram en strategi för vilken typ av innehåll som ska publiceras och genomfört själva arbetet med planering, produktion av publicering av innehållet.

Den huvudsakliga målsättningen har varit att öka antalet följare, öka engagemangsnivån och få en ökad spridning och kännedom av varumärket.

Eftersom Moheda har en global e-handel med internationella kunder från hela världen valde vi att gå över till att kommunicera  på engelska via Instagram.

Ett av våra fokusområden har sedan varit att öka inflödet av användargenererat innehåll för att få en större variation bland innehållet, engagera följarna och underlätta och effektivisera arbetet med att producera innehåll.

Ett annat fokusområden som har genomförts är satsningen på influencer marketing där vi har påbörjat och genomfört samarbeten med både lokala influensers i Sverige men även med internationella influencers i länder där Moheda såg potential i att växa sig större. Satsningen på influencer marketing har bland annat lett till ökad försäljning, en ökning i inflöde av trafik på hemsidan och ökad kännedom kring varumärket.

Vi har även strävat efter att skapa ett visuellt mer attraktivt flöde som speglar Mohedas breda och fina utbud eftersom det är bilden som står i fokus på Instagram. Det har varit en variation av egna produktbilder, bilder på skorna i olika miljöer och bilder tagna av kunder.

För att öka engagemanget bland följarna har stort fokus även lagts på Inststory och att skapa intressant och engagerande innehåll där. Vi har dessutom implementerat Instagram Shopping och kunden kan därmed genomföra köp direkt via flödet eller händelserna i Instastoryn.

 

Låter det här intressant och behöver ditt företag hjälp med eller avlastning inom hanteringen av sociala medier? Kontakta oss så berättar vi mer!