Kom-igång-guide: nyhetsbrev som en del av företags digitala marknadsföring!

Hur ska du komma igång med att skapa nyhetsbrev, vilket program ska du välja, vilket syfte har nyhetsbrevet och vad ska det innehålla? Vi delar med oss av våra bästa tips kring vad du ska göra och vad du bör undvika för att lyckas med dina nyhetsbrev!

Nyhetsbrev, mailutskick, e-postmarknadsföring.. Kärt barn har många namn och eftersom denna populära kommunikations- och marknadsföringskanal är både kostnads- och tidseffektiv borde den vara en given del i fler företags marknadsplan och digitala marknadsföring.

Här har vi tagit fram en enkel kom-igång-guide som visar hur du kommer igång med nyhetsbrev!

Vad har du för syfte och mål med nyhetsbrevet?

Innan du funderar kring vad ditt nyhetsbrev ska innehålla måste du bestämma dig för nyhetsbrevets syfte och vilket eller vilka mål du vill att det ska uppnå. Målen ska gärna gå att koppla direkt till affärsmålen och ska vara specifika och mätbara.

Exempel på syften kan vara att få in nya leads, omvandla existerande leads till kunder, öka varumärkeskännedomen eller att stärka kundrelationerna.

Exempel på mål kan istället vara att öka antalet prenumeranter med ett visst antal per vecka, att det bidrar till en ökning av försäljningen eller att ett visst antal läsare gör en specifik konvertering så som att skicka en offertförfrågan, kontakta er eller delar nyheten i sociala medier.

Vilket program eller verktyg för nyhetsbrev ska du använda?

Det finns en rad olika program och verktyg att använda sig av när man skapar nyhetsbrev.

Ditt val bör grunda sig i vilket syfte du har med nyhetsbrevet, vilka krav du har på vilken typ av funktioner och information du vill ha tillgång till, din kunskapsnivå och kanske allra viktigast – hur många du planerar att skicka till och hur ofta. Anledningen till att just detta är viktigt är för att flera av tjänsterna har reglerbara priser som baseras på antal prenumeranter och utskick och kostnaden kan därmed variera mycket.

Nedan har vi listat några av de populäraste e-postprogrammen:

Kom igång med nyhetsbrev som en del av din digitala marknadsföring

Vad ska nyhetsbrevet innehålla?

Vad är av värde för dina mottagare att ta del av och varför ska de öppna och läsa ditt nyhetsbrev gång på gång?

Ju bättre du känner och förstår dig på dina målgrupper desto bättre innehåll kan du skapa till dem. Du får dock inte glömma att innehållet även ska ha ett syfte som bidrar till ditt företags affärsmål. Det kan handla om att du bjuder på kunskaper som utbildar läsaren och att denne på så sätt kan bygga upp ett förtroende för dig och din verksamhet som längre fram leder till ett köp.

Nedan har vi listat några exempel på innehåll som ofta passar att ha med i ett nyhetsbrev. Tänk på på att anpassa innehållet efter er målgrupp och vad ni jobbar med.

  • Bjud på kunskap inom din bransch eller ett visst område som du jobbar inom. Det är intressant för mottagaren att läsa om och inger ett förtroende för att du vet vad du pratar om.
  • Berätta mer om era produkter och tjänster, tänk dock på att inte vara för säljfokuserade utan snarare att lyfta nyttan läsaren kan ha av dem.
  • Berätta om nyheter som händer inom företaget och nya tjänster och produkter.
  • Omvärldsbevaka och rapportera om förändringar i branschen eller i stort.
  • Presentera företagets anställda.
  • Ha återkommande teman som ”bakom kulisserna” eller intervjuserier.
  • Trendspana.
  • Dela med dig av tillfälliga erbjudanden.
  • Bjud in till event.

För att undvika idétorka kan det vara en god idé att planera innehållet för en tid framöver, ta fram en innehållsbank och ha vissa återkommande rubriker eller teman som löper på över flera nyhetsbrev.

Det finns även andra saker som är viktiga att tänka på när det kommer till innehållet i ett nyhetsbrev, här är några exempel:

  • Tänk en gång extra kring rubriken! Fånga läsarens intresse och vilja att läsa mer och undvik ord som lätt fastnar i spam-filter.
  • Spara på innehållet! Om du har en längre text är det bättre att lägga den i fullformat på en landningssida på hemsidan och skriva en kort sammanfattning i nyhetsbrevet. Genom att länka vidare till hemsidan kan du även få svart på vitt vad som intresserar dina mottagare i form av vilka länkar de klickar på.
  • Call To Action! Uppmuntra dina läsare till en handling, så kallad call to action, och få dem att klicka på exempelvis en länk eller knapp där de kan läsa mer, prenumerera, lämna uppgifter eller slutföra ett köp.
  • Tänk på designen! Se till att ditt nyhetsbrev håller en snygg design som följer ditt företags grafiska profil och gör det tydligt för mottagaren vem avsändaren är. Se även till att innehållet inte är för plottrigt utan är enkelt att ta in.

Vilka ska du skicka nyhetsbrevet till?

Nu är det dags att börja bygga upp din e-postdatabas vilket är ett viktigt arbete som med fördel sker löpande. Börja med den egna kunddatabasen (med förutsättning att personerna i denna har samtyckt att motta e-postutskick från dig) och samla sedan in nya e-postadresser via exempelvis sign-up formulär, annonsering eller nedladdningar på hemsidan.

Viktigt att tänka på är att alltid ge mottagaren möjlighet att avregistrera sig från nyhetsbrevet när helst de vill. Den här typen av opt-out funktion går att lägga till i samtliga e-postprogram.

En sak som är viktig att tänka på är att vårda sin e-postdatabas och såklart undvika att mottagarna avregistrerar sig. Detta eftersom e-post är en av få kanaler som företaget faktiskt själva äger. Jämför med exempelvis sociala medier där algoritmen ständigt ändras och företagen alltså måste anpassa sig och sitt innehåll därefter.

Den typen av problem finns inte vid e-postutskick men med det sagt ska du ändå alltid sträva efter att skapa relevant och intressant innehåll (vilket går att jämföra med vad algoritmerna primerar)!

När ska du skicka nyhetsbrevet?

Gör upp en plan för hur ofta nyhetsbrevet ska skickas men ha som tumregel att hellre göra färre nyhetsbrev med riktigt bra innehåll än att skicka ofta bara för sakens skull. Vilken tidpunkt du ska skicka nyhetsbrevet avgörs av vilka dina mottagare är och det finns även studier som visar vilka tidpunkter som passar bäst för olika typer av innehåll och budskap.

Ett tips är att testa dig fram och utgå från dina mottagares livssituation och när de är mottagliga att läsa. Flera e-postprogram erbjuder även analysverktyg och automatisk optimering av schemaläggningen av nyhetsbrev baserat på när målgruppen har öppnat mailet tidigare.

Vi hoppas att du har fått med dig en del matnyttiga tips och råd och nu känner dig redo att komma igång med nyhetsbrev.

Vill du ha hjälp med att komma igång med nyhetsbrev? Vi erbjuder både rådgivning, konsultation, utbildning och workshops och hjälper gärna er att komma igång. Kontakta oss så berättar vi mer!

Prenumerera på våra marknadsföringstips!

Vill du ha ytterligare tips inom marknadsföring? Registrera dig för vårt nyhetsbrev där vi bjuder på marknadsföringstips och aktuell information och erbjudanden från oss! Vi informerar även om när vi har lagt upp nya tips här på hemsidan.