Tycker du det är svårt att hinna ta fram nytt innehåll till ditt företags sociala medier eller drabbas du av idétorka när det väl finns tid? Då är det dags att effektivisera arbetet och komma igång med innehållsplanering och schemaläggning!
Här har vi kort sammanfattat varför du ska satsa på innehållsplanering och schemaläggning och du får även en del tips på användbara verktyg och hur du kommer igång.
Varför ska man planera sitt innehåll till sociala medier?
När du väl börjar avsätta specifika tider för att planera ditt innehåll till sociala medier kommer du märka hur mycket mer effektivt arbetet blir eftersom du fokuserar din tid. Här är några andra konkreta fördelar med att planera innehåll till sociala medier:
- Du kan bygga upp en innehållsbank med olika typer av inlägg. Detta underlättar vid perioder med idétorka (för det drabbar väl alla?) och säkerställer att du postar relevant inlägg.
- Du får en tydlig överblick över vilket innehåll du postar och på så sätt blir det enklare att se vad du ska posta mer eller mindre av.
- Du får en visuell överblick av innehållet och kan se till att ditt flöde följer din grafiska profil och eventuella färgkoder/teman.
- Du kan schemalägga inlägg så att de publiceras på bästa möjliga tid (för varje specifik målgrupp) utan att du själv måste göra en handpåläggning vid den tiden.
- Se till att du kan släppa företagets sociala medier efter arbetstid och under semestertider med gott samvete genom att producera, planera och schemalägg innehållet. Viktigt att tänka på är dock att det alltid är bra att ha någon som är ansvarig och checkar av de olika kontona med jämna mellanrum för att svara på eventuella kommentarer och se till att inget missas. Om du dock meddelar i dina kanaler att företaget har gått på semester och inte kommer vara tillgänglig alls eller i mindre utsträckning så är det sällan ett problem.
Verktyg att använda för att planera och schemalägga innehåll i sociala medier
Det finns en rad olika planeringsverktyg och schemaläggningsverktyg som underlättar ditt arbete. Här har vi listat några av dem:
- Later (vår favorit!)
- Hootsuite
- Buffer
- Iconsquare
- Agorapulse
Varje verktyg eller program erbjuder antingen en gratis testperiod med tillgång till alla funktioner eller gratisversioner som innebär att du har begränsad tillgång så som antal schemaläggningar per månad, antal profiler du kan ha kopplade och antal användare. Gratisversionerna går att använda hur länge som helst.
Börja med att testa gratisfunktionerna hos de program du är intresserad av och se vilket som passar dig och ditt företag bäst i er nuvarande situation. Det går alltid att uppgradera till någon av betalversionerna som erbjuder ytterligare funktioner och möjligheter.
Hur kommer man igång då rent konkret?
- Ta fram en contentkalender / redaktionell kalender där du planerar allt innehåll. Planeringen kan gärna göras långsiktigt men avsätt löpande tider till att se över och fylla på innehållet. Vi kommer gå in djupare på hur du tar fram en contentkelender / redaktionell kalender i en senare nyhet.
- Samla berörda personer i företaget och ha en kreativ workshop! Ibland kan det vara bra att ta in personer som i vanliga fall inte jobbar med denna typ av frågor eftersom de kan komma med nya innovativa idéer och infallsvinklar. Utgå från företagets marknadsplan och/eller strategin för företagets sociala medier när ni ska planera innehållet.
- Börja producera!
- Testa att schemalägga eller förbereda utkast på ett antal inlägg och utvärdera efter hand. Om företaget schemalägger inlägg kan det ändå vara bra att scanna av eventuella kommentarer och reaktioner i nära anslutning till publiceringen.
Vill du ha hjälp med att komma igång med planering och schemaläggning till ert företags sociala medier? Vi erbjuder både rådgivning, konsultation, utbildning och workshops och hjälper gärna er att komma igång. Kontakta oss så berättar vi mer!
Vill du ha ytterligare tips inom marknadsföring? Registrera dig för vårt nyhetsbrev där vi bjuder på marknadsföringstips och aktuell information och erbjudanden från oss! Vi informerar även om när vi har lagt upp nya tips här på hemsidan.