Svenskarna och internet 2018 – en kort sammanfattning och lästips

I oktober publicerades rapporten ”Svenskarna och internet 2018” av Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Här är några insikter/trender vi tyckte var intressanta att lyfta från rapporten:

  • 98 % av svenskarna har internet hemma.
  • 9 av 10 näthandlar.
  • 83 % använder sociala medier och det dagliga användandet har ökat från 56%-63%. 
  • Topp tre största sociala medierna är Facebook (76%), Instagram (60%) och Snapchat (38%).
  • Störst ökning bland de sociala medierna har skett hos Instagram som har ökat med 7 procentenheter.

Här kan du läsa hela rapporten.

I takt med att förändringar sker allt snabbare och nya hot och möjligheter ständigt dyker upp har omvärldsbevakning fått allt större fokus hos företag. Om du trots detta inte tycker rapporter som den här är lika intressanta som vi kan du ta det lugnt. Som marknadspartner kartlägger vi var och hur ni bör lägga era marknadsinsatser och det arbetet innebär att vi hjälper er att ha koll på förändringar som dessa som påverkar er verksamhet. Kontakta oss för mer information: